Citroëns Historia
André Citroën uppfann pilkuggen, en vinkelskuren kuggtyp som var säkrare, självcentrerande och tystgående. Pilkuggen blev logotypen till bilmärket han startade 1919 som bar hans efternamn, Citroën.
Inom ett år efter den första bilen såldes hade de sålt fler än 10 000 exemplar av sin första bil, Type A. 1926 var närmare en tredjedel av alla bilar i det franska vägnätet tillverkade av Citroën. Tre år senare hade produktionen ökat till 100 000 bilar per år.
1931 återvände Andre Citroën från en resa i USA med flera nya idéer, bland dem en vibrationsfri motorupphängning. Innovationen innebar att monteringskomponenter av gummi placerades mellan motor och chassi, i syfte att minska motorvibrationerna. Detta ledde till att Citroën återigen låg i framkant i Europa.
1935 gick André Citroën ur tiden efter en allvarlig sjukdom. Istället tog Pierre Boulanger över som VD. Han inledde då ett projekt för att ta fram en prisvärd bil med liten motor, vilket blev den mycket populära Citroën 2CV. Under andra världskriget sjönk produktionen från 100 000 till 9 000 bilar per år.
1951 blev Citroën, som återhämtat sig efter kriget, den franska regeringens officiella billeverantör med modellen 15CV. Sedan dess och fram till idag har Citroën varit en av världens ledande biltillverkare med ett stort antal banbrytande modeller.